تبلیغات
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی - ساختمان و كاربرد انواع دوربینهای ویدئو
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی
وبلاگ بروز brooz.orq.ir

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ساختمان و كاربرد انواع دوربینهای ویدئو

دوربینهای ویدئو از ساده ترین دوربینهای ساخته شده برای تازه كارها شروع شده و به دوربینهای شگفت انگیز كوچكی كه برای افراد حرفه ای ساخته شده اند ختم می شوند. اما به دشواری می توان حد فاصل میان این دو را تعیین كرد. زیرا هر سال بر تكامل دوربینهای ارزان قیمت نیز افزوده می شود. تكامل یافتگیهایی چون عدسیهای مجهز به فرمان الكتریكی یا توازن كاملاً خود كار رنگهای سفید كه قبلاً به دوربینهای حرفه ای تعلق داشت امروزه در مدلهای اقتصادی نیز به چشم می خورند.

 

 

«دوربین تلویزیونی مخصوص استودیو»

بدیهی است عمده ترین تفاوت میان دو دسته دوربین فوق در ساختمان آنها است كه از دوربینهای حجیم و اولیه استودیویی شروع شده و تا دوربینهای پرتابل یا دستی پیچیده فعلی ادامه یافته است. دوربینهای پرتابل یا دستی بسته به اینكه مجهز به دستگاه ضبط نوار بر روی خود باشند و یا بطور مجزا عمل كنند و به دو دسته تقسیم میشوند: نوع اول دوربینهای دارای دستگاه ضبط مجزا (Tape) و نوع دوم دوربینهای تیپ روی خود یا اصطلاحاً بتاكم در دوربینهای اولیه پرتابل تصویر فقط به سیگنالهای صدا و تصویر تبدیل می شد و برای ضبط آن نیاز به دستگاه مجزایی به نام تیپ بود كه توسط كابل به دوربین و اقدام به ضبط تصویر و صدا می نمود. اما در دوربینهای اخیر؛ دستگاه ضبط نوار، بصورت بسیار كوچك و سبك بر روی خود دوربین تعبیه شده و نوار كاست ویدئو از بغل وارد دوربین گشته توسط خود دوربین ضبط می گردد.

 

 

«دوربین بتاكم (تیپ روی خود)»

تمام دوربینهای حرفه ای و نیمه حرفه ای به یك نمایاب الكترونیك مجهزند كه به مكانیسم تصویری دوربین وصل نیستند، ولی با یك كابل می توان آن را به دوربین وصل كرد و به سهولت در قسمت جلویی دوربین كار گذاشت. این امر به متصدی دوربین امكان می دهد كه در حالی كه در نمایاب نگاه می كند دوربین را بر روی شانه حمل كند و این خود به مراتب راحت تر از دوربینهای دسته دار است و حفظ ثبات دوربین را در مدتی به مراتب طولانی تر امكان پذیر می سازد.

دوربین ویدئو نظیر یك گیرنده تلویزیونی (ولی در جهت عكس) عمل می كند . تصویر كادر بندی شده در عدسی را به سیگنال ویدئوی رمز گذاری شده، یعنی علائمی كه بر اساس آن تلویزیون تصویر را بازسازی می كند ـ تبدیل می كند. هر دوربین ویدئو بطور عمومی از عدسی، لامپ تصویر، بدنه و كلیدها تشكیل شده است كه مهمترین بخش دوربین لامپ تصویر آن است. بحث راجع به لنز یا عدسی دوربین را به بخشی مجزا موكول میكنیم ولی باید بدانیم كه كلیدهای راه اندازی و كار دوربین هیچگاه مهمترین بخش آن نیستند. راه اندازی و طرز بكارگیری كلیدهای هر دوربین با نمونه های دیگر آن متفاوت است و براحتی از طریق مطالعه كاتالوگ همراه آن عملی است.

بر این اساس از پرداختن به جزئیات كلیدها و دكمه های یك یا چند دوربین نمونه صرف نظر كرده و بیشتر به مباحثی عمومی در مورد دوربین و تصویر برداری خواهیم پرداخت.

 

 

«دریافت تصویر توسط لامپ دوربین»

1ـ موضوع 2ـ لنز 3ـ تارگت 4ـ تصویر بار مثبت 5ـ شعاع جاروزنی 6ـ تفنگ الكترونی

گفتیم كه قلب هر دوربین ، لامپ تصویر آن است. تا شصت سال پیش تنها دوربینی كه وجود داشت،‌ دوربین دست و پا گیری بود كه جان لویی برد اختراع كرده بود. در این دوربین از یك طبل گردان و یك سلول حساس به نور برای تولید یك تصویر ابتدایی سی خطی استفاده می شد. بیست سال بعد، دوربینها به لامپهای الكترونیكی موسوم به ارتیكن مجهز شدند كه تصویر بهتر را به دست می دادند اما به قدری بزرگ بودند كه برای وضوح تصویر به عدسیهای بسیار بزرگی نیز نیاز داشتند. از آنجایی كه عمر متوسط شان حدود صد ساعت بیشتر نبود، غالباً در بینا بین یكی از فیلمبرداریها از كار می افتادند. بعلاوه حساسیت آنها به رنگ قرمز بقدری ضعیف بود كه هنرپیشه ها مجبور بودند رژ سیاه رنگ بزنند، لامپ ویدیكن در سالهای 1950 ظهور كرد. دوربینهای مجهز به این لامپ جثه ای به مراتب كوچكتر، بهایی ده برابر كمتر و طول عمری چهل برابر بیشتر از دوربینهای مجهز به لامپ ارتیكن داشتند. همین لامپ بود كه نخستین تصاویر تلویزیون رنگی را امكان پذیر ساخت . در آغاز، كیفیت تصویرش نامطلوب تر از آن بود كه بتوان آن را جزء دوربینهای مورد استفاده قرار داد. اما آن چنان تكامل یافت كه همچنان به نحوی گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. (لامپ ترینكین سونی همان ویدیكن بهبود یافته است). در لامپ پلمبیكن دهه 1960 از مواد هادی نور الكتریكی حساس تری استفاده شده است. در نتیجه تصویری دقیقتر به دست می دهد و زمان واكنش كوتاه تری دارد. این لامپها بقدری متراكم هستند كه می توان چهار تای آنها را در یك دوربین جای داد: یك لامپ برای انتقال علامت تراكم نور و یك لامپ برای هر یك از علائم مربوط به رنگهای سرخ، آبی و سبز.

در سالهای 1960 استفاده از یك لامپ مناسب در یك دوربین متراكم موجبات بوجود آمدن اولین دوربینهای سیاه و سفید و قابل حمل را فراهم آورد و درست ده سال بعد دوربینهای ویدئویی كوچك و مدرن مجهز به تمام مدارهای مربوط به رنگهای تلفیق شده در یك لامپ به بازار آمدند. در دوربینهای حرفه ای از یك پلمبیكن یا یك لیدیكن فوق العاده حساس و گران قیمت، و در مدلهای نیمه حرفه ای از یك ویدیكن یا ساتیكن كه جایگزین آن شد است،‌ استفاده می شود. زمان واكنش دوربینهای این مدل هنوز كمی طولانی است اما به تكامل رسیدن آن چندان دور نیست.

تمام دوربینها چه سیاه و سفید و چه رنگی، چه مدلهای استودیویی بزرگ یا كوچك دستی، همه بر طبق یك اصل كلی یعنی تبدیل تصویر نوری به علائم الكتریكی یا سیگنال كه در گیرنده های تلویزیونی دوباره قابل تبدیل به تصویر نوری هستند ، كار می كنند.

در دوربینهای سیاه و سفید، نور سفید كه مجموعه ای از تمام رنگهاست به دوربین وارد می شود و به همین جهت هم تصویر از یك رنگ تشكیل شده است (سایه های مختلف خاكستری از سفید یا سیاه) . برای تبدیل نور تك رنگ به سیگنال ویدئوی تك رنگ تنها به یك لامپ در دوربین احتیاج است. بنا به نوع و چگونگی ساختمان لامپ دوربین و مدارات الكترونیكی وابسته به آن ممكن است دوربین تصویری با كیفیت بسیار بالا یا با كیفیتی نسبتاً پایین تر از حد قابل قبول استاندارد های مخابراتی تولید كند.

نور لازم برای كار

هر دوربینی برای ارائه یك كار خوب به مقدار معینی نور احتیاج دارد كه حساسیت آن نامیده می شود. اگر چنانچه دوربینی با نور كمتر از حد لازم كار كند كیفیت تصویر لطمه می بینند. یعنی سیگنالهای تصویر ضعیفتر از آن است كه بتوانیم نویز(Noise) را از آن جدا كنیم. بنابراین لازم است مقدار نور مورد نیاز را بدانیم.

حدود تقریبی نــور مورد نیاز برای لامپ ایماژارتیكن 3 اینچی 300 تا 350 لوكس (Lux) و نوع یك دوم (4) اینچی 500 تا 600 لوكس است. بسته به نوع لامپ و ساختمان آن و كیفیت تصویری مورد قبول مقدار نور مورد نیاز متغیر است. مثلاً دوربینهای مدل جدید رنگی مثل ناسیونال ، پاناسونیك مدل 3000 M قادرند در یك لوكس نور موجود فیلمبرداری كنند.

نكته مهم اینكه به همان اندازه كه نور كم باعث خرابی كیفیت تصویر خواهد گشت، نور زیاد هم باعث سوختگی تصویر (Burnin) و ماركه شدن لامپ دوربین می گردد. اگر دوربین در حین تصویر برداری بطرف منبع نور بسیار شدیدی همچنین پروژكتورهای نور پردازی ، سطوح شدیداً براق ، خورشید و یا ... گرفته شود باعث سوختگی تصاویر بعدی خواهد شد. منظور از سوختگی این است كه بر روی لامپ اثر یك تصویر از قبل گرفته شده بصورت نگاتیو خاكستری رنگ باقی می ماند و این اثر بر روی تصاویر بعدی مشاهده می شود. این اثر ناخوش آیند بخصوص هنگامی پیش می آید كه از یك صحنه ثابت بسیار روشن برای مدت زیادی تصویر گرفته شود یا دوربین بر روی صحنه ای یا كنتراست شدید، مثل نوشته های سفید براق یك كارت بر روی زمینة كامل سیاه، نگه داشته شود.

اگر این تأثیر خیلی زیاد باشد لامپ تصویر از همان ناحیه لكه نور دیده اصطلاحاً ماركه می شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود یعنی آن ناحیه از صفحه فتوكاتد حساسیت خود را به كلی از دست داده است و در حین فیلمبرداری تصاویر بعدی آن ناحیه خاص بصورت لكه ای تیره دیده خــــــواهد شد كه چارة آن تنها تعویض لامپ ماركه شده است اما اگر تأثیر سوختگی تصویر كم باشد و به لامپ آسیبی وارد نكرده باشد برای از بین بــردن اثر سوختگی بایستی دوربین را روی یك سطح یكنواخت ـ از نظر نوری ـ نگه داشت و سر دوربین را چندین مرتبه به چپ و راست حركت داد. این سطح می تواند كف استودیو یا پرده و دیواری باشد كه خوب و یكنواخت ـ و نه شدید ـ نور پردازی شده باشد. همچنین می توان در پوش لنز را گذاشته و دوربین را حدود 30 دقیقه در حالت روشن قرار داد تا نور زیادی وارد آن نشود.

دوربین رنگی

دوربین رنـگی شامل چهار قسمت اصلی است: 1ـ سیستم نوری كه نور منعكس شده را سه رنگ اولیه تجزیه می كند. 2ـ كانال رنگ یا كرومینانس (Chrominance) كه نور را تبدیل به سیگنالهای الكتریكی می‌نماید. 3ـ كانال لومینانس (Luminance) كه اطلاعات مربوط به روشنایی را تهیــه می‌كند. 4ـ كُدر(Coder) كه عملیاتی بر روی اطلاعات مربوط به رنگ و روشنایی انجام می دهد و آنها را برای پخش از سیستم آماده میكند.

C.C.D بجای لامپ تصویری(Charye Coupled Device)

اخیراً بجای كاربرد لامپهای تصویری با مشخصاتی كه می شناسید؛ از C.C.D ها استفاده می كنند. C.C.D یك قطعه ذخیره سازی اطلاعاتی است كه شامل مقدار زیادی سلولهای نیمه هادی اكسید فلزی است و بر روی تراشه ای از جنس سیلیكون قرار دارد. هر سلول مقدار اندكی شارژ الكتریكی را ذخیره می‌كند كه معادل با یك واحد اطلاعات است و می تواند بوسیله خطوط اتصالی كه در سطح تراشه وجود دارد به بخشهای دیگر منتقل شود. در C.C.D دو صفحه وجود دارد كه به ترتیب یكی خالی شده و دیگری پر می شود. صفحه پر، سیگنال را به صفحه خالی می دهد، پس از تخلیه دوباره پر می شود و این عمل مرتباً صورت خواهد گرفت.

استفاده از C.C.D به سرعت در دوربینهای تصویربردای فراگیر شده است زیرا C.C.D علاوه بر ادراك سیاهی و سفیدی قادر به درك محدوده مشخصی از خاكستری نیز هست.

در دوربینهای ارزان قیمت ویدئویی از یك C.C.D جهت هر سه رنگ قرمز، سبز و آبی استفاده می‌شود.

در دوربینهای حرفه ای ، تصویر پس از گذاشتن از لنز بوسیله منشورهای واقع در پشت لنز به سه قسمت مساوی تقسیم و به سه C.C.D منتقل گشته و هر یك از C.C.D ها فقط به یك رنگ حساس هستند . سیگنال ایجاد شده بوسیله C.C.D در مدارات خاصی تركیب گشته و حاصل از آن تصویری با رنگهای كامل است.

ویژگیهای C.C.D

- عدم نیاز به نور شدید به هنگام تصویر برداری

- عدم ایجاد حرارت توسط لامپ

- حساسیت بالا

- طول عمر زیاد

- هزینه ساخت ارزان

- عدم لختی یا پسماند تصویر

- حجم كم

یكی دیگر از محسنات C.C. ماركه نشدن آن است یعنی در اثر فیلمبرداری از منابع نور شدید، سوختگی در صحفه تصویر لامپ بوجود نمی آید و C.C.D قادر است نورهای شدید را نیز به سیگنالهای تصویری مناسب تبدیل نماید.

درباره وبلاگ

مرا کسی نساخت،
خدا ساخت،
نه آنچنان که کسی می خواست که من کسی نداشتم.
کسم خدا بود، کس بی کسان.
در باغ بی برگی زادم
و در ثروت فقر غنی گشتم
و از چشمه ایمان سیراب شدم
و در هوای دوست داشتن دم زدم
و در آرزوی آزادی سر برداشتم
و در بالای غرور قد کشیدم
و از دانش طعامم دادند
و از شعر شرابم نوشاندند
و از مهر نوازشم کردند تا :
حقیقت دینم شد و راه رفتنم ،
خیر حیاتم شد و کار ماندنم ،
زیبایی عشقم شد و بهانه زیستنم
مدیر وبلاگ : سعید علی زاده

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • آهای کسی که اسم خودت رو گذاشتی مسلمون چقدر حاضری برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستی ایا اصلا حاضری؟ ختم1000000(یک میلیون) (تاتاریخ.91.10.2 -----75606











نویسندگان

PageRank
وبلاگicon
Google Pagerank, SEO tools

مترجم سایت