تبلیغات
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی - تاریخچه پالایشگاه نفت در جهان
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی
وبلاگ بروز brooz.orq.ir

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 تاریخچه پالایشگاه نفت در جهان

نویسنده: سودابه معابر حقیقی فرد

بیش از5000 سال است كه نفت خام شناخته شده است. سومریها، آشوریها و بابلیها و (ایرانیها) از اقوامی بودند كه از نفتی كه روی سطح زمین جمع می شد استفاده می كردند. در حدود2000 سال پیش ایرانیان و اعراب روشهای تقطیر نفت و تبدیل آن به مواد سوختی را می دانستند و از آنها برای ایجاد روشنایی استفاده می كردند و در قرن دوازدهم با لشكركشی های اعراب به اسپانیا روش های تقطیر نفت و تبدیل آن به مواد سوختی به اروپای غربی منتقل شد.
در سال1860 میلادی ویلیام بارْنْسدال و ویلیام اَبوت، نخستین برج تقطیر را در تیتوس ویل در ایالت پنسیلوانیای امریكا ساختند. در سال1861 میلادی یك سركارگر، در پالایشگاهی برج تقطیر را به شدت گرم و كار برج را به جای یك ساعت پس از چهار ساعت متوقف كرد. پس از این كار فراورده های برج تقطیر با فراورده های قبل از آن تفاوت بسیار داشت.
در سال های1860 تا1885 میلادی نفت سفید محصول عمده پالایشگاهها بود و از این ماده در بخاریها و چراغ های روشنایی استفاده می شد. طی این سالها، چراغ های نفتی به سرعت جای چراغ های پیه سوز و روغنی را گرفت و نفت سفید جایگزین زغال سنگ شد.
در آغاز قرن بیستم با اختراع موتورهای درونسوز و كاربرد روز افزون آنها، بنزین به تدریج مهم ترین محصول پالایشگاهها شد.
با پیشرفت دانش و فناوری در قرن بیستم، پالایشگاهها گسترش یافت و كیفیت فراورده های آن بهتر و انواع فراورده های آن بیشتر شد. گسترش پالایشگاهها را از نظر تعداد فراوده می توان در سه دوره خلاصه كرد.
دوره نخست: این دوره از جنگ جهانی اول(1918-1914میلادی) آغاز می شود. در این دوره موتورهای درونسوز كه در قرن نوزدهم اختراع شده بود در ایالات متحد امریكا و اروپا به تعداد زیاد ساخته شد و به ویژه در انواع اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت. با افزایش این موتورها میزان مصرف فراورده های نفتی افزایش یافت و پالایشگاهها برای تهیه فراورده های مورد نیاز، گسترش یافتند و مهندسان شیمی در صنعت نوپای نفت به كار گرفته شدند. در این دوره روش تقطیر در خلاء در پالایشگاهها به كار گرفته شد.
دوره دوم: این دوره از جنگ جهانی دوم(1945-1939 میلادی) آغاز می شود. در این دوره میزان تقاضا برای انواع فراورده های نفتی افزایش بیشتری یافت. با تغییر طراحی موتورهای درونسوز، نوع بنزین مورد نیاز نیز تغییر كرد و در پالایشگاهها برای تهیه این نوع سوخت از روش های جدیدتر استفاده شد. برای مثال نیاز به بهره گیری از بنزین های ضد تَقْ تَقْ (با نام علمی ناك) در موتورهای درونسوز، سبب توسعه روش های كراكینگ و هیدروژن دار كردن (هیدروژناسیون) در پالایشگاهها شد. در این دوره تترا اتیل سرب به عنوان ماده ضد تق تق به بنزین افزوده شد. با پیشرفت صنعت هواپیما سازی نیاز به سوخت های خاص و تركیبات بودار (آروماتیك) بیشتر شد.

دوره سوم: این دوره از حدود سال1950 میلادی آغاز می شود. در این دوره بر شمار تولید انواع ماشین ها به سرعت افزوده شد. افزایش تولید ماشین ها سبب شد كه برای بالا بردن كیفیت بنزین و افزایش تولید آن در ساخت پالایشگاه ها تغییراتی داده شود. در سال1956 میلادی، بنزین با عدد اكتان100 به بازار عرضه شد. فناوری جدید،‌ امكان ساختن پالایشگاههای خودكار و پیشرفته را فراهم ساخت. صنایع پتروشیمی در این دوران رشد چشمگیری یافتند و به مصرف كنندگان مهم فراورده های پالایشگاههای نفت تبدیل شدند. گوگرد نیز به میزان زیاد در پالایشگاهها تولید شد.
در این سالها، پیشرفت سریع در ساختن و استفاده از هواپیماهای جت، سبب افزایش تولید سوخت جت شد. استفاده از روش كراكینگ كاتالیستی نیز بیشتر شد و واحدهای آلكیلاسیون در پالایشگاه های مختلف به وجود آمد.
نخستین پالایشگاهها مسبب آلودگی محیط زیست بودند و بوی ناخوشایند ناشی از پالایش نفت و نیز دود حاصل از اسیدشویی و قلیاشویی، محیط را آلوده می كرد. همراه با پیشرفت فناوری و تغییراتی كه در چگونگی پالایش نفت به وجود آمد، این مشكلات تا اندازه ای برطرف شد. روش های تَر (اسیدشویی و قلیاشویی) نیز جای خود را به روش استفاده از هیدروژن دادند و با تجزیه سولفید هیدروژن میزان آلایندگی كاهش یافت.
در این دوره ظرفیت بسیاری از پالایشگاههای نوین چندین هزار برابر پالایشگاههای اولیه شد. همزمان با توسعه پالایشگاهها، صنعت حمل و نقل مواد نفتی نیز گسترش یافت. در سال1865 میلادی نخستین خط لوله در تیتوس ویل، در ایالات متحد امریكا برای انتقال فراورده های نفتی از پالایشگاه به ایستگاه راه آهن كشیده شد. امروزه نفت كش های عظیم با ظرفیت های بیش از500 هزار تن، حمل و نقل فراورده های نفتی را در دریا به عهده دارند و خطوط لوله، مناطق استخراج نفت را به پالایشگاهها و پالایشگاهها را به مناطق مصرف و بندرهای صادر كننده متصل می كنند.

پالایشگاه های نفت در ایران
در سال1287 شمسی، نخستین چاه در مسجد سلیمان در خوزستان به نفت رسید. نخستین محموله نفت خام ایران در سال1292 شمسی صادر شد. پالایشگاه آبادان و پالایشگاه كرمانشاه از نخستین پالایشگاههای ایران هستند. پالایشگاه آبادان تا قبل از جنگ ایران و عراق با تولید بیش از630 هزار بشكه در روز، بزرگترین پالایشگاه جهان بود. در طول این جنگ پالایشگاه آبادان به شدت آسیب دید و در سال1368 با ظرفیت130 هزار بشكه در روز، بازسازی و راه اندازی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاسیس پالایشگاه نفت آبادان

پس از کشف نفت در شهر مسجد سلیمان لزوم ایجاد یک پالایشگاه نفت برای تصفیه نفت به نظر میرسید به همین دلیل این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ توسط انگلیسیها ساخته شد.

ظرفیت پالایشگاه آبادان

این پالایشگاه در ابتدا روزانه ۲۵۰۰ بشکه در روز نفت تصفیه میکرد. ظرفیت پالایشگاه آبادان در سال ۱۳۳۰ به ۵۰۰۰ بشکه در روز رسید که پس از سرمایه گذاری شرکتهای خارجی به۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که می توان از آن به عنوان برزگترین پالایشگاه جهان یاد کرد.

دلیل انتخاب آبادان

آبادان به این دلیل انتخاب شد چون دارای موقعیت بندرگاهی بود رودخانه‌های آب شیرین در مجاورت این شهر قرار داشتند و نزدیکی بهخلیج فارس و چاه‌های نفت را می‌شود از عمده دلیلهای انتخاب آبادان برای احداث این پالایشگاه دانست.

پالایشگاه آبادان در جنگ

این پالایشگاه در جنگ ۸ ساله به دلیل نزدیکی بسیار به کشور عراق که فقط به اندازه عرض رودخانه اروند بود مورد اصابت موشکهای بسیاری قرار گرفت و عملاً تعطیل شد.

پالایشگاه بعد از جنگ

این پالایشگاه پس جنگ با باسازی بخش مختصری از آن و با ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۶۸ مجددا راه اندازی شد.

وضعیت فعلی پالایشگاه آبادان

پالایشگاه آبادان در حال حاضر با ظرفت تولیدی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند که همچنان بزرگترین پالایشگاه ایرانمحسوب میشود. هم اکنون در پالایشگاه یک مجتمع بتزین سازی در حال احداث است که تا پایان سال ۱۳۸۹ افتتاح خواهد شد که ظرفیت تولیدش ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اریخچه مختصری از پالایشگاه
پالایشگاه آبادان نخستین واحد تصفیه نفت ایران است که در سال 1291 شمسی جهت تصفیه نفت مسجد سلیمان در آبادان آغاز به کار کرد. ظرفیت اولیه آن 2500 بشکه در روز بود ولی بتدریج این پالایشگاه توسعه یافت تا جایی که ظرفیت آن در سال 1330 شمسی ((آغاز ملی شدن صنعت نفت)) به حدود 5000 بشکه در روز رسید و پس از عقد قرارداد با شرکتهای خارجی و افزایش ظرفیت تصفیه تا حدود 600 هزار بشکه در روز به صورت یکی از بزرگترین پالایشگاههای جهان درآمد و آبادان مرکز عمده صدور فراوردهای نفتی در نیمکره شرقی گردید. 
انتخاب آبادان به عنوان محلی برای ایجاد پالایشگاه بدان جهت صورت گرفت که موقعیت جغرافیایی اش برای ایجاد بندرگاهی برخوردار از آب آشامیدنی بس مناسب بود بعلاوه جزیره آبادان از آنجا که در جوار مناطق نفتخیز و منتها الیه خلیج فارس و بر کرانه رودی قابل کشتیرانی قرار داشت و از موقعیت مناسبی برخوردار بود به سرعت به یک شهر بزرگ صنعتی تبدیل گردید.
پالایشگاه آبادان ملقب به بزرگترین پالایشگاه جهان تا قبل از مهرماه 1359 دارای ظرفیت تولیدی حدود 630 هزار بشکه در روز بوده است . پالایشگاه آبادان همچنین دارای یک بندر مهم صادارت فراوردههای نفتی به نام بندر ماهشهر است. این بندر با در اختیار داشتن هشت اسکله ومخزنگاه مواد نفتی و دستگاههای بارگیری و مخلوط کننده های نفتی ،وسایل بارگیری دریایی ،وسایل کنترل و آزمایشگاه قادر است نفتکشهایی با حداکثر ظرفیت حدود 50 هزار تن رادر خود جای دهد ((بندر صادراتی ماهشهر )) در 11 کیلومتری شرق بندر امام خمینی در مدخل خلیج فارس در منطقه ای بنام خور موسی واقع شده است. 
فراوردهای تولیدی پالایشگاه آبادان عبارتند از :گاز مایع، انواع حلال های نفتی ،بنزین معمولی، نفت سفید، سوخت جت،نفتگاز،نفتکوره سبک و ماده اولیه کارخانه های روغنسازی 
پالایشگاه آبادان در روزهای رزم
در صبحگاه سی و یکم شهریورماه 1359 کارکنان برای انجام فعالیتهای روزمره ُ خویش عازم پالایشگاه گردیدند ومثل همیشه با مونس و یار دیرینه خود همنشین بودند که یکباره ناله شوم استکبار از لوله های خمپاره و توپ و تانک صدامیان برخواست و پالایشگاه آماج تیرهای حقه وکین عفالقه بعثی ـ صهیونیستی قرار گرفت و با زبانه کشیدن آتشی مهیب دود سراسر آسمان منطقه را پوشاند.
مقاومت مردمی چهره ای زیبا از عشق و ایثار را در جای جای شهروپالایشگاه آفرید وهمین حماسه آفرینی های شکوهمند موجب گشت شهر به اشغال صدامیان در نیاید.
در طول جنگ تحمیلی کارکنان پالایشگاه آبادان با تشکیل ستادهای اضطراری و تقدیم بیش از 500 شهید ،اسیر، مفقود الاثر ،جانباز و مجروح توانستندبا اتکال به عنایات خداوند دستگاه های پالایشگاه را از مواد نفتی تخلیه نموده و با پدافند غیر عامل بخاطر وارد آمدن خسارات و صدمات شدید بسیاری از واحدها و دستگاههای عظیم را با پایداری مردانه و شهامتها و ایثارهای وصف ناپذیر حفظ و چندین میلیارد دلار  وسائل و قطعات ویژه پالایشگاه را به محلهای امن منتقل نمایند افزون بر این اینان با حضور مستمر خود این ایثارهای بی وقفه را تا آغاز آتش بس ادامه داده و همراه با کارکنانی که شهر را ترک نکرده بودند پالایشگاه را به مثابه یک دژ مستحکم پشتیبانی و تدارکاتی در خدمت رزمندگان جبهه های نبرد به کار گرفتند
پس از آغاز جنگ
پالایشگاه آبادان پس از پایان جنگ تحمیلی بخاطر وارد امدن خسارات و صدمات شدید بسیاری از واحدها و دستگاههای خود را از دست داد این پالایشگاه قبلاً دارای چهار دستگاه تقطیر هر یک با ظرفیت تقریبی 100 هزار بشکه درروز یک واحد تقطیر با ظرفیت130 هزار بشکه و دو واحد تقطیر در خلا هر یک با ظرفیت40هزار بشکه و چندین واحد تولید فراورده و نیز حدود 200 مخزن ذخیره مواد نفتی بوده است . در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از این واحدها و بخشها تخریب گردیدند. اما پس از تصویب قعطنامه598 شورای امنیت سازمان ملل متحد و برقراری آتش بس عملیات بازسازی فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت 130 هزار بشکه در روز آغاز و در فروردین ماه 1368 واحد بازسازی شده تقطیر 85 وارد مدار تولید شد .
فراوردهای تولیدی در این مرحله عبارتند از: گاز مایع ، بنزین ، نفت سفید ، نفتگاز  و  نفت کوره سبک ، گوگردو ماده اولیه کارخانه های روغنسازی.     بندر ماهشهر نیز که از سال 1969 میلادی بصورت مرکزی برای صدور فراوردههای نفتی در آمد و از نظر انتقال فراورده گلوگاه پالایشگاه آبادان  محسوب میگردد. در حال حاضر با دارا بودن 72 مخزن با ظرفیتهای مختلف و 18 اسکله بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و کالا یکی از بنادربزرگ صادرات  فراوردهای نفتی در جهان به شمار میرود که قادر به پذیرفتن کلیه کشتیهای حمل فراورده  تا حد ظرفیت 50 هزار تن میباشد. 
بدنبال راه اندازی فاز اول دیگر دستگاه های پالایشگاه نیز از جمله واحدهای تقطیر در خلا 80 و 75 و واحد تقطیر در خلا 60،55، تبدیل کاتالیستی، تفکیک گاز،کت کراکر،تهیه حلال و کارخانه روغنسازی در مدار تولید قرار گرفتند. بطوریکه هم اکنون پالایشگاه با ظرفیت بیش از 400 هزار بشکه در روز فرآوردههای زیر  را تولید میکند:
گاز مایع،بنزین موتور،نفت سفید،نفت گاز،سوخت جت،نفت کوره،گوگرد،گازونفتا(خوراک پتروشیمی)، انواع حلالهای نفتی، ماده اولیه کارخانه های روغنسازی و قیر
درباره آبادان
شهرستان آبادان در جنوب غربی استان خوزستان و درشمال جزیره ای به همین نام واقع شده است. جزیره آبادان به واسطه وجود اروند رود در غرب،  رودخانه بهمنشیر درشمال و شرق و نیز خلیج فارس در جنوب آن بوجود امده است. طول جزیره آبادان 68 کیلومتر و عرض آن بین 3 تا 19 کیلومتر است. مساحت این جزیره در حدود 2796 کیلومتر مربع می باشد. 
تاریخچه
این جزیره درگذشته "عبادان" نام داشته است، عده ای بر این باورند که این نام برگرفته از نام فردی مشهور و پرهیزگار با نام "عباد" است که در این مکان زندگی می کرده است. یاقوت حموی جزیرة بزرگ آبادان را " میان رود " نام داده است. ناصر خسرو قبادیانی نیز در سال چهارصد و سی و هشت هجری قمری آبادان را دیده و آن را توصیف کرده است. جهانگرد معروف عربی، ابن بطوطه نیز در طی سفر خود از جزیره عبادان دیدن کرده  است و آنرا قریه ای بزرگ در دشتی صاف و شور معرفی کرده است. در قرون اخیر از این جزیره با عنوان جزیره الاخضر نیز یاد کرده اند.
آبادان در دوران عباسیان از حالت دهکده خارج گردید و به شهری کوچک تبدیل شد. در طول تاریخ همواره عثمانی و ایران بر سرتصرف این جزیره در ستیز و نزاع بوده اند اما بالاخره در سال هزار دویست و پنجاه و سه (1874) میلادی این جزیره به تملک ایران در آمد. در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری آبادان به واسطة وجود صنعت نفت رونق و گسترش یافت. در سال هزارو نهصد و نه میلادی شرکت نفت به دنبال عملیات استخراج نفت در خوزستان پالایشگاه و تصفیه‌خانه‌های عظیمی در آبادان ایجاد کرد. در سال هزار و دویست ونود و دو (1913) پالایشگاه آبادان فعالیت خود را با قدرت شروع کرد و بالاخره در سال هزار و سیصد و هفده  (1938) پالایشگاه آبادان به بزرگترین پالایشگاه نفت جهان تبدیل شد. پس از ایجاد پالایشگاه اهمیت اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی این جزیره افزایش یافت.در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی نام عبادان به آبادان تغییر یافت. 
در سال هزار و سیصد و هجده (1939) دانشکده نفت آبادان بعنوان دومین دانشکده کشور(پس از دانشکده فنی تهران) جهت تربیت نیروی متخصص در پالایشگاه آبادان شروع به کار کرد. در سال هزار و سیصد و سی و پنج  (1956) جمعیت این شهر به رقم کم نظیر دویست وبیست هزار نفر رسید که دلیل عمده آن شروع به کار پالایشگاه و ایجاد اشتغال و شرایط مساعد اقتصادی در این شهر بوده است شهر آبادان قبل از حملة‌ عراق به ایران در سال هزار و سیصد و پنجاه و نه خورشیدی از شهرهای بسیار باشکوه و آباد ایران بشمار می‌رفت. اما با آغاز نبرد هشت ساله پیکره این شهر آماج حملات دشمنان قرار گرفت و شهر به ویرانه ای بزرگ تبدیل شد. در همان ابتدای جنگ تحمیلی آبادان به محاصره دشمنان در آمد اما با غیورمردی جوانان ایران زمین طی عملیات ثامن الائمه حصر آبادان شکسته شد اما همچنان این شهر آماج موشک ها و خمپاره های دشمنان بود. بلافاصله پس از جنگ، کار بازسازی این شهرستان و پالایشگاه عظیم آن آغاز گردید. چند سالی است کار بازسازی و نوسازی این شهر به اتمام رسیده است و...
موقعیت اجتماعی، علمی و صنعتی
طبق آمار رسمی منتشره در سال 2005 میلادی، جمعیت کنونی آبادان و مناطق حومه در حدود سیصد و سی هزار نفر می باشد. که اکثرا در پالایشگاه، صنایع پتروشیمی، کشتیرانی، ماهیگیری و تجارت فعالیت دارند. این شهرستان دارای سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. 
شهرستان آبادان در حال حاضر دارای 3 دانشگاه می باشد که عبارتند از دانشگاه صنعت نفت (دانشکده شهید تندگویان / دانشکده نفت آبادان) ، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور.
شاید بارزترین خصوصیت شهرستان آبادان را بتوان صنعتی بودن آن نام برد که از مهمترین واحد های صنتی می توان پالایشگاه آبادان و پتروشیمی آبادان را نام برد. همچنین در سال هزار و سیصد هشتاد و سه، "منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند" نیز در این مکان به تصویب رسید.
آب و هوای آبادان
از نظر آب و هوا و نیز شرایط اقلیمی ، آبادان جزو شهرهای خشک و گرمسیر ایران است. هوای این شهر از آبان ماه تا اردیبهشت مطبوع و از اردیبهشت ماه تا اوایل آبان بسیار گرم و طاقت فرسا است. بهترین آب و هوای آبادان متعلق به فروردین ماه است که کمتر مکانی در ایران را می توان در ان موقع از سال با چنین آب و هوای مطبوعی یافت.
راههای حمل و نقل، مبادی ورودی:
شهرستان آبادان و خرمشهر از طریق راههای آبی،هوایی و خشکی با مناطق و شهرهای دیگر کشور ارتباط دارند. فرودگاه بین المللی آبادان در 5 کیلومتری آبادان و خرمشهر قرار دارد و روزانه پروازهایی به شهرهای مهم کشور نظیر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز دارد. همچنین راه آهن خرمشهر نیز شرایط مناسبی را جهت حمل و نقل مسافر و بار همه روزه به تهران فراهم می کند.
همچنین چندین سال است پایانه کشتیرانی آبادان شرایط عزیمت مسافران و بازرگانان را به کشورهای عربی همسایه فراهم آورده است.
گردشگری و مکانهای دیدنی در آبادان
آبادان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران بوده که از زیباییهای طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی خاصی برخوردار است. همانطور که گفته شد بهترین زمان جهت عزیمت و تفریح در آبادان روزهای پایانی اسفندماه و ابتدای فروردین می باشد.
از مکانهای دیدنی و طبیعی آبادان می توان از ساحل بسیار زیبای رودخانه های اروند، بهمنشیر نام برد که با شناختی هر چند اولیه می توان از مکانهای بی بدیل آن جهت ماهیگیری و تفریح استفاده کرد. نخلستانهای اطراف شهر و خصوصا جزیره زیبای "مینو" از دیگر مکانهای طبیعی شهرهای آبادان و خرمشهر است که مطمئنا در دیگر نقاط کشور قابل یافتن نیست.
از مکانهای تاریخی شهر آبادان می توان از پالایشگاه نفت آبادان، دانشکده نفت آبادان، کلیسای آبادان، سینما نفت، مناطق بوارده و بریم و ... نام برد که هر کدام تاریخی گفتنی دارند. معمولا همه ساله و در ایام عید باستانی نوروز روابط عمومی پالایشگاه آبادان اقدام به برگزاری تورهای متعدد جهت بازدید از پالایشگاه آبادان می کند. بی شک دیدن یکی از قدیمی ترین پالایشگاههای جهان و بزرگترین پالایشگاه نفت جهان (در سالیان پیش) خالی از لطف نخواهد بود. عزیزان علاقمند می توانند جهت آگاهی از تاریخ این بازدیدها در ایام منتهی به عید نوروز به قسمت روابط عمومی در وب سایت پالایشگاه مراجعه کنند.
با توجه به تصویب منطقه آزاد تجاری اروند که بزودی در شهرهای آبادان و خرمشهر شروع به کار خواهند کرد، مطمئنا یکی از جاذبه های آبادان برای بازدیدکنندگان، جاذبه های تجاری خواهد بود. البته هم اکنون نیز بازارچه های متعددی درمرکز شهر دائر می باشند که به ارائه کالاهای مصرفی و تجاری می پردازند که از آنجمله می توان بازار مرکزی آبادان را نام برد که در کنار رودخانه زیبای اروند واقع شده است.
اما جاذبه های معنوی آبادان و خرمشهر حدیث دیگری دارد. همه ساله با نزدیک شدن به  ایام نوروز میلیونها ایرانی عاشق در قالب کاروان راهیان نور از مکانهای دلیرمردیهای مردان و زنان ایران زمین بازدید می کنند. ساحل اروندکنار که در کنار رودخانه اروند و در بین شهر مرزی اروند کنار ایران و شهر فاو عراق واقع شده است مکانی بسیار شیوا جهت به خاطر آوردن سالهای دفاع مقدس است. همه ساله در این مکان نمایشگاهها و شبیه سازی هایی از ایام دفاع مقدس برپا می گردد که روزانه پذیرای دهها هزار مسافر است. همچنین می توان از مشهد شهدا، "شلمچه" نام برد که در فاصله نه چندان دوری از آبادان و خرمشهر قرار دارد.
مسافران همچنین می توانند جهت اسکان از امکانات فراهم شده در سطح شهر و یا هتل های معتبری چون آزادی ، کاروانسرا و ... استفاده کنند.
موارد دیگر ...
از نظر ورزشی آبادان یکی از پیشتازان عرصه ورزش در میان دیگر شهرهای ایران بوده است. وجود باشگاههای متعدد ورزشی و کسب موفقیت های گوناگون در عرصه ملی و جهانی موید این مطلب است. اما ورزش آبادان از دیرباز با نام فوتبال اجین شده است. باشگاههای فوتبال صنعت نفت آبادان،کارگر، جم و ... در گذشته و حال فعالیت داشته اند و از با قدمت ترین باشگاههای فوتبال ایران به حساب می آیند. مرحوم پرویز دهداری (معلم اخلاق) نیز از این شهر به جهان فوتبال معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

درباره وبلاگ

مرا کسی نساخت،
خدا ساخت،
نه آنچنان که کسی می خواست که من کسی نداشتم.
کسم خدا بود، کس بی کسان.
در باغ بی برگی زادم
و در ثروت فقر غنی گشتم
و از چشمه ایمان سیراب شدم
و در هوای دوست داشتن دم زدم
و در آرزوی آزادی سر برداشتم
و در بالای غرور قد کشیدم
و از دانش طعامم دادند
و از شعر شرابم نوشاندند
و از مهر نوازشم کردند تا :
حقیقت دینم شد و راه رفتنم ،
خیر حیاتم شد و کار ماندنم ،
زیبایی عشقم شد و بهانه زیستنم
مدیر وبلاگ : سعید علی زاده

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • آهای کسی که اسم خودت رو گذاشتی مسلمون چقدر حاضری برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستی ایا اصلا حاضری؟ ختم1000000(یک میلیون) (تاتاریخ.91.10.2 -----75606











نویسندگان

PageRank
وبلاگicon
Google Pagerank, SEO tools

مترجم سایت