تبلیغات
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی - آیا فدک حق فاطمه زهرا(س) بود؟ +دلایل و اسناد
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی
وبلاگ بروز brooz.orq.ir

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آیا فدک حق فاطمه زهرا(س) بود؟ +دلایل و اسناد

آیا فدک حق فاطمه زهرا(س) بود؟ +دلایل و اسناد

حضرت-زهرا-فدک-غصب-شهادت-فاطمه-پیامبر-ارث-دلایل-اسناد-پرسش-پاسخ-ائمه-اهل-بیت-خلیفه-ظالم-اول-ملعون-مدینه-باغ-ابوبکر-عمر-انتهای افقفدك دهكده‏اى در شمال مدینه بود كه تا آن شهر دو یا سه روز راه فاصله داشت. این دهكده در شرق خیبر و در حدود هشت فرسنگى‏ آن واقع بود و ساكنانش همگى یهودى شمرده مى‏شدند. (معجم‏البلدان، یاقوت حمومى، ج‏۵و۶، ص‏۴۱۷.)

 در این بخش بر آن شدیم تا در حول محور و موضوع فدک و مستندات آن بیشتر بحث کنیم. با توجه به مقام والای حضرت فاطمه زهرا(س) در ذهن مخاطبان قابل تصور نیست که ایشان نسبت به چنین مقوله ای که به دنیای فانی مربوط می شود اینگونه حساسیت خاصی نشان داده باشند.لذا با رجوع به روایات و مستندات موجود به این مهم بیشتر می پردازیم.

فدك چیست؟

در سال هفتم هجرت، پیامبر خدا(ص) براى سركوبى یهودیان خیبر كه علاوه بر پناه دادن به یهودیان توطئه‏گر رانده شده، از مدینه به توطئه و تحریك قبایل مختلف علیه اسلام مشغول بودند، سپاهى به آن سمت گسیل داشت و پس از چند روز محاصره دژهاى آن راتصرف كرد.پس از پیروزى كامل سپاه اسلام،با آن كه اختیار اموال و جان‏هاى شكست خوردگان همگى در دست پیامبر(ص) قرار داشت - رسول خدا(ص) با بزرگوارى تمام، پیشنهاد آنان را پذیرفت و به آن‏ها اجازه داد نصف خیبر را در اختیار داشته باشند و نصف دیگر از آن مسلمانان باشد. بدین ترتیب، یهودیان در سرزمین خود باقى ماندند تا هر ساله نصف درآمد خیبر را به مدینه ارسال دارند.با شنیدن خبر پیروزى سپاه اسلام، فدكیان كه خود را همدست خیبریان مى‏دیدند، به هراس افتادند؛ اما وقتى خبر برخورد بزرگوارانه پیامبر(ص) با خیبریان را شنیدند، شادمان شدند و از رسول خدا(ص) خواستند که با آنان همانند خیبریان رفتار كند. پیامبر خدا(ص) این درخواست را پذیرفت. (تاریخ الطبرى، ج‏۲، ص‏۳۰۲و۳۰۳)

ارزش اقتصادى فدك‏

درباره ارزش اقتصادى فدك بسیار سخن گفته‏اند.برخى از منابع شیعى درآمد سالیانه آن را بین بیست و چهار هزار تا هفتاد هزار دینار نوشته‏اند. ابن ابى الحدید معتزلى‏ از یكى از متكلمان امامى مذهب چنان نقل مى‏كند كه ارزش درختان خرماى این ناحیه با ارزش درختان خرماى شهر كوفه در قرن هفتم برابر بود.

به نظر مى‏رسد مى‏توان تا حدودى ارزش واقعى اقتصادى آن را از یك گزارش تاریخى زمان خلافت عمربن خطاب دریافت. وقتى خلیفه دوم تصمیم گرفت فدكیان یهودى را از شبه جزیره عربستان اخراج كند، دستور داد نصف فدك را كه سهم آنان بود، از نظر زمین و درختان و میوه‏ها قیمت گذارى كنند. كارشناسان ارزش آن را پنجاه هزار درهم تعیین كردند و عمر با پرداخت این مبلغ به یهودیان فدك، آن‏ها را از عربستان بیرون راند.بنابراین، مى‏توان ارزش اقتصادى فدك در زمان رسول خدا(ص) و ابوبكر را چیزى نزدیك به این مقدار دانست.( السقیفة و فدك، ص‏۹۸)

جهت دریافت تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

اختلاف حضرت زهرا(س) با حكومت بر سر فدك چگونه بود؟

گزارش‏هاى منابع شیعى و سنى نشان مى‏دهد که حضرت زهرا(س) برای اثبات ادعای خویش دلیل و برهان کافی داشته اند.لذا با توجه به بروز فتنه بعد از رحلت پیغمبر(ص) و دست آویزی خواص فتنه گر در حکومت وقت موجب شد که حق قانونی ایشان که پیامبر(ص) به دستورخداوند به دخترش بخشیده  بود غصب گردد.

علامه اربلی می گوید:از حضرت صادق(ع) روایت شده كه به حضرت عرض كردم آیا رسول خدا (ص) فدك را به فاطمه (س) بخشید؟ فرمود: رسول خدا (ص) آن را وقف نمود و خداوند متعال این آیه را نازل فرمود: «وات ذاالقربی حقه» آن حضرت به فاطمه (س) حقش را بخشید، عرض كردم: آیا حضرت رسول فدك را به او بخشید؟ فرمود بلكه خداوند تبارك و تعالی به او بخشید، روایات نزدیك به تواتر از طریق اصحاب ما در این مورد وارد شده و ثابت است كه «ذالقربی» عبارتند از: علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السلام).

احمد بن علی طبرسی می گوید:هنگامی كه با ابوبكر بیعت شد و زمامداری وی بر عموم مهاجران و انصار ثابت گردید. دستور داد تا فدك را از تصرف حضرت فاطمه بیرون آورده و كارگزاران حضرت را از آن سرزمین خارج كنند، فاطمه (س) نزد او رفته و فرمود: چرا میراثم را از من گرفته و مرا از تصرف در حق خود محروم ساخته و دستور داده‌ای نماینده‌ام را از فدك بیرون كنند با اینكه رسول خدا (ص) به دستور خداوند آن را به من بخشیده و برایم قرار داده است، ابوبكر گفت: برای اثبات این ادعا چند نفر گواه و شاهد بیاور؛حضرت، امایمن را شاهد گرفت، ام‌ایمن گفت: گواهی می‌دهم كه خداوند متعال به رسول خدا (ص) وحی كرد كه حضرت فدك را به دستور خداوند به فاطمه بخشید و بعد از ام‌ایمن،علی(ع) آمده و همان مطلب را شهادت داد. ابوبكر نامه‌ای برای حضرت فاطمه(س) نوشته و به دست او داد، عمر از راه رسیده و گفت: این نوشته چیست؟ گفت:فاطمه مدعی فدك شد و ام‌ایمن و علی بر آن گواهی دادند من هم سند آن را به اسم او نوشتم، عمر نوشته را از فاطمه گرفته و پاره كرد، فاطمه با چشم گریان از آن جا بیرون رفت.( طبرسی، الاحتجاج ۱/ ۱۲۳ – ۱۱۹).

خطبه فدک و اهداف ایراد آن

استاد باقر مقدسی گوید: چندین هدف برای پافشاری و سخت‌گیری حضرت زهراء در موضع‌گیری ویژه‌اش می‌توان در نظر گرفت:

اول: حضرت زهرا می‌خواست حق غصب شده خود را بازگرداند و این یك امر طبیعی برای هر انسانی كه حق پایمال شده خود را از هر راه مشروع مطالبه كند.

دوم: حزب حاكم روی تمام حقوق سیاسی بنی‌هاشم دست گذارده و تمام امتیازات مادی و معنوی آنان را لغو ساخته بود، این عمر بن خطاب است كه به ابن عباس می‌گوید: آیا می‌دانید كه چه چیز باعث شد بعد از محمد(ص) قومتان توجهی به شما نكنند؟آنان از اینكه نبوت و خلافت در شما جمع شود و بدینوسیله بر قوم خود فخر و مباهات كنید خوششان نمی‌آمد لذا قریش برای خود فكری كرد و به نتیجه رسید که نسبت به اموال نیز بنی‌هاشم را از فدك و میراث و خمس (یعنی سهم ذوی‌القربی) محروم ساخته و آنان را مانند دیگر مردم به حساب آوردند.

سوم: حضرت زهرا با اصرار و پافشاری نسبت به فدك هدفش آن بود كه زمینه را برای شوهرش در مطالبه حق پایمال شده‌اش آماده سازد و در واقع فدك و خلافت با یكدیگر همراه و در یك مسیر قرار گرفته بود،چنانكه بعدها كلمه «فدك» عنوان بزرگتری پیدا كرد كه منحصر به یك سرزمین مزروعی كه در زمان رسول خدا محدود و معین بود نمی‌شد بلكه موضوع فدك همپای خلافت و تمام دفترچه و پرورنده اسلام شد.

چهارم: حضرت زهرا (س) با این درگیری با ابوبكر می‌خواست حال خود و موقعیت یارانش را برای مردم آشكار كرده و از حقیقت دستگاه خلافت برای آنان پرده بردارد تا حیات و نابودی هر كس به استناد دلیل و بینه باشد و الا پاره تن رسول خدا (ص) قدر و منزلتش بالاتر و شان و مقامش والاتر از آن بود كه بخاطر دنیا،با شخصیتی همچون ابوبكر بر سر این موضوع جدل کند و لذا حضرت علی (ع) او را از اینكه به خاطر فدك با ابوبكر درگیر شود منع نفرمود با اینكه او خود گوینده این جمله بود كه «من فدك را می‌خواهم چه كنم با اینكه فردا جایگاه هر كسی در قبر خواهد بود. به علاوه كه امیرالمومنین(ع) می‌توانست به اندازه اموالی كه از حضرت زهرا غصب شده از جای دیگر به آن حضرت بدهد و او را از این گرفتاریها باز دارد چون آن چه كه از ارث «بغیبغه» و «ابی‌نیزر» به او رسید بیش از فدك ارزش داشت و حضرت پیش از وفاتش آنها را وقف بر مستندان نمود

دانلود نرم افزار فدک الزهرا (سلام الله علیها)

جهت دانلود بر روی تصویر کلیک کنید

 

در اینجا به بیان قسمتی از خطبه فدک اشاره می کنیم:

ای مسلمانها آیا من نسبت به گرفتن ارث خود باید مغلوب شوم، ای پسر ابی‌قحافه! آیا در كتاب خداوند آمده كه تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم از نبرم، تو مطلب ناروا و سخن نامناسبی گفته‌ای، آیا عمدا كتاب خدا را كنار گذاشته و پشت سرتان انداخته‌اید در آن جا كه گوید: «سلیمان از داوود ارث برد»و در آنجا كه داستان یحیی بن زكریا را بازگو می‌كند می‌فرماید: پروردگارا از سوی خودت جانشینی به من ببخش كه از من و از خاندان یعقوب ارث ببرد.....

ای وای، ای قوم اوس و خزرج (فرزندان قبیله دختر كاهل) آیا میراث پدرم بلعیده شود در حالیكه شما مرا می‌بینید و صدای مرا می‌شنوید و آغاز و فرجام كار به شما برمی‌گردد و زمام امور در دست شما است؟! آوای ستمدیده شما را احاطه كرده و از هر جهت از قضیه آگاهید، شما هم نفرات و هم توان و نیرو دارید ابزار و وسایل در دست شما و اسلحه و تجهیزات در اختیارتان است، فریاد ستمدیده را می‌شنوید و پاسخ نمی‌گویید و آه و ناله‌اش به گوشتان می‌رسد و به فریادش نمی‌رسید.....

قسمتی از خطبه که مربوط به خلافت امیرالمومنین(ع) است:

آگاه باشید، من شما را چنین می‌بینم كه به رفاه طلبی و زندگی راحت متمایل گشته و آن كس را كه سزاوارتر به زمامداری بود دور ساخته و به راحتی و آسایش روی آورده از تنگدستی و فقر رهایی جسته و گسترشی یافته‌اید و آن چه را كه فراگرفته بودید كنار گذاشته و آن چه را كه براتیان گوارا بود از گلو بیرون اندختید «پس اگر شما و تمامی كسانی كه در روی زمین زندگی می‌كنند كافر شوند بدانید كه خداوند بی‌نیاز و ستوده است»

این سخنان خروشی بود كه از جان برآمد و آهی بود كه از جشم و غیظ من برخاسته و از بی‌تابی و توانفرسایی من حكایت می‌كرد، شكوه از دلتنگی كرده بدین وسیله اتمام حجت نمودم، پس این شما و این شتر خلافت، بر آن سوار شده و بتازید لكن بدانید كه پشتش زخمی، پایش لنگان، ننگ و عارش جاودان، و نشان خشم الهی بر آن خورده و رسواییش همیشگی، و به آتش جانگداز و سوزان الهی متصل است كه بر دلها اشراف دارد، آنچه را كه انجام دهید پیش روی پروردگار و جلو چشم او است «و به زودی ستمگران خواهند دانست كه در چه جایگاهی در چرخش و حركت می‌باشند من دختر پیامبر شمایم كه از عذاب سر سخت پیش رویتان شما را بیم می‌داد پس هر كاری كه می‌خواهید انجام دهید كه ما هم كار خود را انجام خواهیم داد و چشم به راه باشید كه ما هم منتظریم»......

بحار الانوار علامه مجلسی/ج۸/ص۱۱۴

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

مرا کسی نساخت،
خدا ساخت،
نه آنچنان که کسی می خواست که من کسی نداشتم.
کسم خدا بود، کس بی کسان.
در باغ بی برگی زادم
و در ثروت فقر غنی گشتم
و از چشمه ایمان سیراب شدم
و در هوای دوست داشتن دم زدم
و در آرزوی آزادی سر برداشتم
و در بالای غرور قد کشیدم
و از دانش طعامم دادند
و از شعر شرابم نوشاندند
و از مهر نوازشم کردند تا :
حقیقت دینم شد و راه رفتنم ،
خیر حیاتم شد و کار ماندنم ،
زیبایی عشقم شد و بهانه زیستنم
مدیر وبلاگ : سعید علی زاده

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • آهای کسی که اسم خودت رو گذاشتی مسلمون چقدر حاضری برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستی ایا اصلا حاضری؟ ختم1000000(یک میلیون) (تاتاریخ.91.10.2 -----75606











نویسندگان

PageRank
وبلاگicon
Google Pagerank, SEO tools

مترجم سایت