تبلیغات
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی - قرآن، مبنای پژوهش
مرجع مقالات واخبار جالب مذهبی
وبلاگ بروز brooz.orq.ir

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

قرآن، مبنای پژوهش

پژوهش بر مبنای قرآن» قرآن، مبنای پژوهش؛ آرزویی دیرینه
زمانی که دانشجوی مهندسی کشاورزی بودم، به طور اتفاقی به شریفه ای از کلام وحی برخوردم که به یک روش کشت پیشرفته اشاره کرده است که این روش کمتر از یک سده است که توسط علم معرفی شده است.
شگفت انگیز بود که شریفه ی چهارم سوره رعد به زیبایی و با ظرافت در مورد کشت مخلوط گیاهان (جنگل زراعی) و اثرات این دو بر روی یکدیگر سخن گفته است.
این موضوع مرا عمیقا به فکر واداشت که چرا علوم تجربی به طور کلی علوم آکادمیک در ایران اسلامی،
در جهت اثبات آن چه توسط قرآن ناطق و صامت تبیین شده تلاشی نداشته اند؟ چرا تفکر حاکم بر دانشگاه های ایران این نیست که سوژه تحقیق خود را در قرآن و حدیث بیابند؟
پاسخ به این سوال را در موارد زیر یافتم:
- انگیزه نداشتن دانشجو و اساتید جهت تحقیق بر قوانین بیان شده در قرآن و حدیث به دلیل:

  • عدم شناخت کافی قرآن و حدیث
  • ساختار تفکری حاکم بر دانشگاه
  • بودجه و امکانات
  • فراموشی گذشتگان و پیشینه ی درخشان علوم اسلامی نظیر طب و نجوم و ریاضیات و ...
  • ساده انگاری نسبت به محتوای قرآن و حدیث و علمی ندانستن آن
  • راحت طلبی: منتظر غرب می مانیم تا مقالات آن ها را ترجمه کرده و شگفت زده شویم!!!

وَ فِی الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخیلٌ صِنْوانٌ وَ غَیْرُ صِنْوانٍ یُسْقى‏ بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى‏ بَعْضٍ فِی الْأُكُلِ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

و بر روى زمین قطعه ‏هایى است در كنار یكدیگر و باغ هاى انگور و كشتزارها و نخل هایى كه دو تنه از یك ریشه رسته است یا یك تنه از یك ریشه و همه به یك آب سیراب مى‏ شوند و در ثمره، بعضى را بر بعض دیگر برترى نهاده ‏ایم. هرآینه در این ها براى خردمندان عبرت هاست. (رعد/4)

روش جنگل زراعی كشت توأمان درخت و محصولات زراعی می باشد كه در بسیاری از مناطق دنیا خصوصا کشورهای پیشرفته متداول است. به دلیل امکان تولید علوفه در روش کشت جنگل زراعی، پرورش و تغذیه دام نیز میسر می شود در نتیجه تلفیق سیستم های زراعی با دامداری می تواند باعث تنوع در تولید محصول و در نتیجه ثبات اقتصادی و محیطی شود. جنگل- زراعی در مناطقی كه به صورت طبیعی دارای جنگل می باشند، روش متداول کشاورزی است. این روش از نظر اكولوژیكی و زراعی نسبت دیگر سیستم های زراعی قابلیت های بیشتری دارد. در این سیستم، شرایط «میكروكلیما» را تعدیل كرده، هوا را گرفته و آن را مجدداً در خاك توزیع می كنند. در نتیجه جنگل- زراعی بر حاصلخیزی خاك بسیار موثر است. همچنین در این نظام درخت به عنوان بادشكن عمل می نماید و سرعت حركت باد و آب را كاهش می دهد و از فرسایش بی رویه خاك جلوگیری می نماید. به منظور تسهیل عملیات زراعی  می توان درخت‌ها را در فواصل منظمی كشت نمود كه مزاحمتی برای ادوات كشاورزی ایجاد نكنند. نظام جنگل زراعی از نظر اكولوژیك و زراعی نسبت به دیگر نظام‌های زراعی دارای قابلیت های خوبی می باشد و سبب تحقق کشاورزی پایدار می شود. در کشاورزی پایدار بر ثبات عملكرد در طولانی مدت با حداقل تأثیر بر محیط تأكید می شود1.

پیام های شریفه 4 سوره رعد بدین شرح است:
1- زمین، قطعاتى مجاور یكدیگر است كه هر قطعه‏ اى استعداد خاص خود را داراست. «قطع مجاورات»
2- تنوع میوه‏ ها با رنگ، مزه، بو و شكل‏ هاى مختلف، همه از نشانه‏ هاى قدرت الهى است. «لایاتٍ»
3- تنوع میوه‏ ها با اراده و خواست خداوند است وگرنه یك آب، یك نوع مزه بیشتر ندارد. «یُسقى‏ بماءٍ واحد»
4- اندیشمندان از خوردنى‏ ها، روح ایمان خود را نیز تقویت و اشباع مى‏ كنند در حالى كه دیگران، تنها به پركردن شكم خود اكتفا مى‏ نمایند. «لایات لقوم یعقلون»
5- همجوارى، دلیل یكسانى نیست. ملاك برترى، بهره‏ دهى بیشتر است. «متجاورات - نفضّل فى الاُكل»2

قرآن و حدیث، منابع غنی اسلام برای صعود به قله های کمال هستند. در این منابع نکات بسیار زیادی در ارتباط با علوم، حتی علوم تجربی، وجود دارد. متاسفانه جو حاکم بر دانشگاه ها و جریان فکری غالب در دانشگاه، به دنبال تحقیق بر روی موضوعات مطروحه توسط قرآن صامت و ناطق نیستند. در حالی که بسیاری از مواردی که علوم به تازگی کشف کرده اند در احادیث ما وجود داشته است. ضمن اینکه تجربیات درخشانی در مورد تحقیق بر روی احادیث داشته ایم. محققان ایرانی بر روی احادیث کتاب طب الرضا پژوهش های انجام داده اند و به نتایج درخشانی نیز دست یافته اند.
همچنین از طب سنتی نیز نباید غافل شد که بسیاری از آموزه های آن ریشه در احادیث دارد.
نمونه های دیگر این پژوهش ها، پژوهش های متعدد غربی هاست که بسیاری از احادیث اسلامی را از طریق علوم بشر به اثبات می رساند و تحسین همه ی مسلمانان را به دنبال دارد!!!(لعلکم یهتدون : شاید پند گیرند)

پیشنهاد ما
این است که محققان پس از مطالعه قرآن و احادیث، به پژوهش در ارتباط با مسائل مطروحه در آن پرداخته و آن ها را از نظر علمی به اثبات رسانده و به جوامع جهانی عرضه دارند. در واقع قرآن و حدیث، مبنای تحقیقات علمی قرار گیرند و این گونه نباشد که پس از یک کشف علمی، متوجه حدیث و داشته های خود شویم بلکه به دنبال اثبات داشته های خود باشیم.پ.ن

سخن آخر، کلام رهبری :  پژوهش‌های قرآنی مبنا باشد
«من درباره‌ى علوم انسانى گلایه‌اى از مجموعه‌هاى دانشگاهى کردم - بارها، این اواخر هم همین جور- ما علوم انسانى‌مان بر مبادى و مبانى متعارض با مبانى قرآنى و اسلامى بنا شده است. علوم انسانى غرب مبتنى بر جهان‌بینى دیگرى است؛ مبتنى بر فهم دیگرى از عالم آفرینش است و غالباً مبتنى بر نگاه مادى است. خوب، این نگاه، نگاه غلطى است؛ این مبنا، مبناى غلطى است. این علوم انسانى را ما به صورت ترجمه‌اى، بدون این‌که هیچ‌گونه فکرتحقیقىِ اسلامى را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، می‌آوریم تو دانشگاه‌هاى خودمان و در بخش‌هاى مختلف این‌ها را تعلیم می‌دهیم؛ در حالى که ریشه و پایه و اساس علوم انسانى را در قرآن باید پیدا کرد. یکى از بخش‌هاى مهم پژوهش قرآنى این است. باید در زمینه‌هاى گوناگون به نکات و دقایق قرآن توجه کرد و مبانى علوم انسانى را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسى و مهمى است. اگر این شد، آن‌وقت متفکرین و پژوهندگان و صاحب‌نظران در علوم مختلف انسانى می‌توانند بر این پایه و براین اساس بناهاى رفیعى را بنا کنند. البته آن‌وقت می‌توانند از پیشرفت‌هاى دیگران، غربى‌ها و کسانى که در علوم انسانى پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا بایدمبناى قرآنى باشد».3

--- --- ---
پ.ن. متاسفانه هم اکنون این گونه نیست و پس از اینکه غربی ها نکته ای از احادیث ما را اثبات می کنند تنها واکنش ما آن است که بگوییم: اِ! و تعجب عالمان این چنین است: اِاِ!
جالب این جاست که از این تعجب های مکرر در طول تاریخ درس نگرفته، گذشته و پیشینیانی چون ابن سینا را فراموش کرده ایم و دست زیر چانه به تماشای هنرمندی غرب چشم دوخته ایم.
--- --- ---
منابع
1
عوض کوچکی، نصیری‌محلاتی، اکولوژی گیاهان زراعی (روابط گیاه و محیط)، نشر جهاد دانشگاهی مشهد، 1371.
2 تفسیر نور، حجة الاسلام قرائتی.
3
دیدار جمعى از بانوان قرآن‌پژوه کشور در تاریخ 28 مهر 1388.
--- --- ---
نویسنده:
عارف خطیبی در وب نوشت سدید و بینات.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

مرا کسی نساخت،
خدا ساخت،
نه آنچنان که کسی می خواست که من کسی نداشتم.
کسم خدا بود، کس بی کسان.
در باغ بی برگی زادم
و در ثروت فقر غنی گشتم
و از چشمه ایمان سیراب شدم
و در هوای دوست داشتن دم زدم
و در آرزوی آزادی سر برداشتم
و در بالای غرور قد کشیدم
و از دانش طعامم دادند
و از شعر شرابم نوشاندند
و از مهر نوازشم کردند تا :
حقیقت دینم شد و راه رفتنم ،
خیر حیاتم شد و کار ماندنم ،
زیبایی عشقم شد و بهانه زیستنم
مدیر وبلاگ : سعید علی زاده

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • آهای کسی که اسم خودت رو گذاشتی مسلمون چقدر حاضری برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستی ایا اصلا حاضری؟ ختم1000000(یک میلیون) (تاتاریخ.91.10.2 -----75606











نویسندگان

PageRank
وبلاگicon
Google Pagerank, SEO tools

مترجم سایت